אל הירח


אגוסטין קארדנס

האמן
אגוסטין קארדנס
ארץ
קובה
שנה
1962
חומר
אבן גיר

על האמן

אוגוסטין קרדנס נולד בקובה בשנת 1927, כצאצא לעבדים אפריקאים.

את השכלתו האמנותית רכש בביה"ס הגבוה לאמנויות של הבאנה, היה חבר בקבוצות אמנותיות משמעותיות, הרבה להציג במולדתו ואף זכה בפרסים חשובים על הישגיו האמנותיים.

בשנת 1955 התיישב בפריס והצטרף בה לתנועה הסוריאליסטית. היה ממקורביו של ז'אן ארפ, אשר השפיע מאד על יצירתו וכן הושפע בנוסף מהנרי מור ומקונסטנטין ברנקושי.

קרדנס לא ויתר על שורשיו האפריקאים ויצק לתוך האידיאולוגיה הסוריאליסטית אזכורים לטוטמים של שבטי הדוגון ממערב אפריקה. העירוב הזה, של היסודות האפריקאים עם הסוריאליזם, אפשר לקרדנס ליצור פיסול דינמי מאד, רווי במיסטיקה פולחנית.

קרדנס היה אמן מצליח מאד, הציג במקומות חשובים ברחבי העולם וזכה להערכה ובפרסים רבים. למרות כל זאת, לא נטש את הקשר עם מולדתו, הרבה להציג בה וזכה לכיבודים רבים גם בקובה.

קרדנס נפטר בקובה בשנת 2001.

augustin-cardenas-artist-hebrew

על העבודה

מקומו המקורי של 'אל הירח' היה קרוב יותר אל שפת המצוק והפסל הוזז למקומו הנוכחי בעקבות עבודות ההקמה של מלון בראשית. חשוב לציין את העובדה הזו מפני שאת ההשראה העיקרית לפסל שאב קרדנס מטוטמים של שבטי הדוגון החיים מתחת למצוקי באנדיאגרה במערב אפריקה.

יסוד נוסף בעיצוב הפסל, ניכר באווירה הסוריאליסטית של הצורות הזורמות והמתפתלות בתוכו, המזכירות את עבודתו של ז'אן ארפ, מחשובי הסוריאליסטים הצרפתיים, שהשפיע על יצירתו של קרדנס.

בשעות הבוקר המוקדמות או לעת ערב, כאשר האור יוצר ניגודים חריפים, מקבלות הצורות בפסל חיים משלהן, המגבירים את התחושה של יצור זר, מעולמות אחרים הצופה אל המרחבים של מכתש רמון.

augustin-cardenas-work-hebrew

Share